Sol og blæst i Athen

Verdensmesterskab for handicappede, Athen 2009 åbnet.

Verdensmesterskabet for handicappede i de Paralympiske bådklasser, Sonar, SKUD-18 og 2.4 meter er nu begyndt i Athen.

Efter at have kørt et par tusinde km igennem Europa har de sidste dage gået med registrering, måling og træning. Jeg er eneste danske deltager og sejler i 2.4 meter klassen, hvor vi er 30 deltagere til start fra 14 lande.

Efter åbningsceremonien i går aftes skulle vi idag Tirsdag den 13. Oktober have haft Tune-up Race, men da vinden står i Syd – Sydvest, hvilket vil sige lige ind i bugten, med 25 knob, er den netop blevet aflyst. En ting er at vi har 22 knob som maksimum for at starte, men med den vind retning er der en voldsom krap sø som specielt for 2.4 meteren ville betyde mere tid under end over vandet, noget vi også så til de Paralympiske Lege i 2004, der foregik samme sted.

Der er planlagt 11 sejladser, med afslutning Søndag den 18. Oktober.

Følg med i resultaterne på   www.disabledworlds09.gr

Jens Als Andersen

Billed tekst:

Kølvægten skulle tages ud og kontrolleres, hvilket er lidt besværligt på en 2.4 meter.

www.jensalsandersen.dk

E-mail: Jens_als_andersen@yahoo.dk

Mob.: +4540468180

Nyhedsbrev nr. 1 IFDS VM 2009

Sol og stille i Athen

Verdensmesterskab for handicappede, Athen 2009 dag 1.

Efter at Tune-up Race blev aflyst i går på grund af for meget vind blev i dag det stik modsatte med vejrudsigten lovende aftagende til 2 knob !

Som sædvanlig har den Saronisk bugt dog sin helt én mening om hvad der skal ske, og til start tiden kl. 12:00 var der 8-10 knob fra Vest-Nordvest, hvilet betød at den kom rundt om Piræus klippen. Det betyder at en ting er sikkert – at intet er sikkert -. Der var vind spring på 40 grader og vind styrke fra 0 til 12 knob.

Jeg fik en rigtig god start ved startbåden og slog ud på styrbord fløj, men ramte kort efter et af vindhulerne, der bragte mig i tvivl om det også var rigtigt, hvorefter jeg slog tilbage mod midten af banen, hvilket var en klar fejl, da det kun betød at jeg blev liggende længere i det stille område mens resten af feltet sejlede forbi på begge sider af mig. Resten af sejladsen blev derfor en kamp for at indhente, hvilket delvis lykkedes i det jeg endte som nr. 9 umiddelbart efter nr. 5-8 der kom i mål i en tæt klump med overlad mellem bådene. Thierry Schmitter fra Holland vandt efter en tæt duel med Helena Lucas fra England.

Dagens anden sejlads startede i end letter vind, men jeg havde nu fundet rytmen og kom rundt om top mærket som en af de førende. På lænse benet var jeg bedre til at find de små vind pust der var og avancerede yderligere, men da det begyndte at se rigtigt godt ud, blev sejladsen skudt, til stor overraskelse for de fleste deltagere, men det skal indrømmes at der ikke var meget vind tilbage, og der blev ikke mere sejlads i dag.

I morgen Torsdag, melder vejrudsigten om et nyt lavtryk med vind fra Syd på 25 knob med vindstød optil 36 knob! Til forskel fra det øvrige Europa har vi i det mindste et par og tyve grader så helt galt er det jo ikke.

Regn over Athen

Verdensmesterskab for handicappede, Athen 2009 dag 2.
Vejrudsigten sagde 25 knob med 35 i pustene fra Vest, men den Saroniske Bugt havde endnu engang sin egen mening om hvordan vejret skulle se ud, og vi endte med at have regn og 8 – 10 knob fra Nordøst der til sidst forsvandt fuldstændigt, så vi nåede kun 2 sejladser.

I begge sejladser var der gevinst på højre fløjen, hvor der var mere vind selvom det var tættere på land. Til gengæld skulle man igennem et område med mindre vind for at komme derover, så det krævede stor overbevisning at satse på at bryde igennem dette område. Et par af de lokale sejlere kendte fidusen, så det var med at holde øje med, hvornår de vendte mod højre. I dagens anden sejlads fik jeg den bedste start i højre ende af start linjen og kunne straks vende, men et vind hul blokerede vejen og selvom det var den rigtige vej, kostede det for meget at komme der ud, så gevinsten kunne desværre ikke opveje tabet.

Så en middel dag med 5. og 9. Plads - på grund af vind hullet L -, men overblik, starter og strategi var godt.

Sammenlagt er jeg nummer 9, kun 3 point fra nummer 6. Sejladserne ledes af Thierry Schmitter, Holland, der også vandt det seneste World Cup stævne i Weymouth, England i September, med den flerfoldige Verdensmester og tidligere Paralympiske mester Heiko Kröger på anden og Helena Lucas fra England på tredje.

I morgen siger vejrudsigten jævn vind fra Syd, men …..

Regn, lyn og torden over Athen

Verdensmesterskab for handicappede, Athen 2009 dag 3.
Den Saroniske Bugt gør det igen. – vejrudsigt siger Sydlig vind og sol, virkeligheden er Nordøst og silende regn, lyn og torden, så vi blev fornuftigt nok holdt på land et par timer indtil det klarede noget op.

Første sejlads var nogenlunde stabil og let vind uden de store overraskelser, og jeg endte efter lidt gevinster og tab med en 6. Plads. Til anden sejlads var vinden aftagende og jeg planlagde en start helt oppe ved dommer båden, men i den aftagende vind blev jeg fanget af dens vindskygge og kom derfor for sent, der var ellers både plads og det var i den rigtige ende af start linjen. Jeg fik sejlet mig pænt op, og havde god gevinst på højre fløjen, men da vinden næsten forsvandt helt på sidste del af andet op kryds søgte jeg noget der lignede lidt bedre tryk inde i banen, men det viste sig at jeg blot skulle have blevet hvor jeg var, for trykket kom først igen her ude og blandet andet en hollænder som lå bag mig, men blev på højre fløjen, rykkede helt frem og tog 2. Pladsen.

Så de svingende resultater fortsætter og der skulle en god samtale med min ”cyber-shrink” da jeg kom i land for at genvinde optimismen.

Vi sejler igen i morgen, der var reserve dag da vi er langt bagefter planen.

Ja, det regner stadig i Athen

Verdensmesterskab for handicappede, Athen 2009 dag 4.

Jeg vil slet ikke tale om vejret mere for som bane lederen sagde da vi spurgte ham  ”wait and see”

Vi startede derfor dagen med udsættelse på land, men i løbet af eftermiddagen kom der endelig lidt vind fra syd, eller skal vi sige sydlige retninger, for der var vindspring på 40 grader, vinden kom til gengæld aldrig over 4 m/s.

Starten på dagens enlige sejlads havde en, syntes jeg, tydelig fordel ved Pin-enden og da der et par minutter før start yderligere kom lidt ekstra tryk i denne side blev det en rigtig god start helt oppe ved mærket sammen med en af englænderne. Vi ført feltet an hele vejen rundt til andet opkryds, hvor et par af de andre op gav at indhente os, slog ud til venstre og……. fik en 20 graders vinddrejning og fik kilet sig ind imellem englænderen og mig, men jeg fik da en 4. Plads, den bedste placering i stævnet ind til nu. Det rykker mig samtidig op som nummer 7, med et enkelt point op til 6. pladsen og 9 gode point ned til nummer 8.

I morgen er sidste dag, hvilket vejr vi får og hvordan det kommer til at gå ?

”wait and see”

Følg med i resultaterne på   www.disabledworlds09.gr

Jens Als Andersen, 2.4 meter klassen DEN-126

Billed tekst:

2.4 metere i nærkamp ved topmærket.

En god dag i Athen

Verdensmesterskab for handicappede, Athen 2009 dag 5.

En kort besked fra Verdensmesterskabet for handicappede 2009 i Athen.

Let vind fra syd og mere og mere sol, men dog stadig med meget springende vind der betød flere udsættelser og efterfølgende tyvstarter når start linjen alligevel ikke lå lige.

Med en ny mental måde at anskue sejladserne på lavede jeg en 4. Og en 3. Plads og rykkede dermed frem til et slut resultat som nr. 6 ud af de 30 deltagere i 2.4 meter R klassen. Med to englændere foran er det en 5. Plads i nationskonkurrencen, hvilket vel er godkendt for en enlig dansk amatør sejler.

Nu er det tid at pakke sammen, præmieoverrækkelse og fest i aften, og så næsen hjemad i morgen tidlig.